گونه قهوه Stenophylla

کشت گونه قهوه Stenophylla  

این گونه قهوه در قرن گذشته مورد توجه و استفاده کشاورزان در صنعت  قهوه نبوده است. اما با تغییرات اقلیمی به وجود آمده و افزایش دمای کره زمین، امروزه کشاورزان مجبور به کشت گونه های جدیدی از قهوه شده اند.

قبل از پرداختن به این گونه چند نکته در مورد گونه عربیکا و ربوستا را یادآوری می کنیم.

گونه قهوه عربیکا به علت طعم فوق العاده ای که دارد در فنجانِ دوست داران قهوه در سرتاسر جهان به وفور یافت می شود.

کشت این  گونه قهوه در شرایط آب و هوایی خاص می باشد. مناسب ترین دمای محیطی مورد نیاز برای پرورش درخت قهوه عربیکا بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد می باشد. اگر دما پایین تر یا بالاتراز دمای مطلوب باشد، درخت قهوه عربیکا آسیب می بیند و محصول نهایی با اُفتِ کیفیت روبرو می شود.

در مقابل  گونه قهوه ربوستا، نسبت به دمای بالای محیط سازگارتر می باشد و نیز جمع آوری و تولید محصول با قیمت کمتر و مقرون به صرفه ترمی باشد.

طبق اسناد ثبت شده، گونه Stenophylla به علت بازدهی کمتر در مقابل گونه Robusta از سال ۱۹۲۰ تا الان مورد توجه و استفاده کشاورزان نبوده است.

با افزایش دمای کره زمین و کاهش تدریجی کشت گونه عربیکا، کشاورزان شروع به کاشت گونه جدیدی از درخت قهوه با نام Stenophylla کرده اند. این گونه قهوه قادر به تحمل دمای بالای ۲۴.۹ درجه سانتیگراد می باشد و طعمی  مشابه قهوه عربیکا دارد.

طبق مطالعات انجام شده این گونه درخت قهوه به طور خود روی در ساحل Ivory (ساحلی در جنوب غربی آفریقا که در کشور ساحل عاج  قرار دارد) یافت می شود. در سال ۲۰۱۸ شخصی به نام آقای دکتر Aaron Davis از باغ گیاه شناسی سلطنتی انگلیس به همراه کارشناسان خود در کشور Sierra Leone (واقع در غرب آفریقا در مجاورت اقیانوس آتلانتیک) این گونه را مورد بررسی قراردادند.

بعد از جمع آوری دانه های قهوه و مقایسه این گونه با گونه های رایج از جمله عربیکا و ربوستا به این نتیجه رسیدند که گونه Stenophylla  معادل ۸۱ درصد  مشابه گونه عربیکا های پرورش یافته در ارتفاعات می باشد. طعم هایی با نوت هلو، میوه ماندارین، توت سیاه، عسل، چای سیاه، گل یاس، شکلات، کارامل، ادویه، آجیل و آبنبات انگلیسی در این گونه قهوه به وفور یافت می شود.

میوه درخت قهوه Stenophylla بعد از۵ تا ۶ سال قابل برداشت می باشد.

 

 

در بلند مدت، پرورش این گونه قهوه، با توجه به داشتن طعم عالی، مقاومت در برابر گرما و مقاوم در برابر آفت های درخت قهوه، دارایی و منبع با ارزش و مهمی در صنعت قهوه برای بشریت محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X