علت گران بودن قهوه یمنی در چیست؟

به نظر شما علت گران بودن قهوه یمنی در چیست؟

در کشور یمن، در مزراع کوچک محلی، کشت درختان قهوه به وفور دیده می شود.در مزارع کوچک، کمتر از۲۰ درخت قهوه کشت می شود. قابل ذکر است که در مزارع بزرگتر نیز تعداد درختان قهوه از ۱۰۰۰ اصله درخت تجاوز نمی کند.
آقای Abdulrahman مدیر اجرایی شرکت Sabcomeed و عضو اصلی اتاق بازرگانی یمن نیز می باشد که در مصاحبه با Perfect Daily Grind به دلایل اصلی گران بودن قهوه یمنی پرداخته است.به گفته ایشان، در صورتی که تولید کنندگان محلی، میوه درخت قهوه را زیر نظر شرکت های بزرگ از جمله Sabcommed به فروش برسانند می توانند به ازاء هر کیلو میوه درخت قهوه بین ا دلار و ۵۰ سنت تا ۲ دلار و پنجاه سنت کسب درآمد کنند.در سال های اخیر به دلیل نوسان ریال یمن و کشمکش های داخلی در این کشور، تخمین قیمت دلاری هر کیلو میوه درخت قهوه بسیار دشوار شده است.در کنار کاهش ارزش ریال یمن، تولید ناخالص داخلی کشور نیز از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ به میزان ۳۸ درصد کاهش یافته است.به گفته Abdulrahman مهمترین عامل گرانی دانه های قهوه یمنی در زمان جداسازی میوه های قهوه از دانه های آن اتفاق می افتد.

طبق استانداردهای جهانی، در هنگام جداسازی به روش Dry Process تنها یک ششم تا یک هفتم دانه های قهوه سالم می مانند، مابقی شکسته ویا در دستگاه جداکننده باقی می مانند.این در حالی است که در کشور یمن این نسبت به یک دهم کاهش می یابد.
برای مثال اگر میوه های قهوه به ازاء هر کیلو به قیمت ۱ دلا ر و ۵۰ سنت از کشاورزان خریداری شوند، بعد از جداسازی پوسته قهوه، قیمت هر کیلو قهوه به میزان ۱۵ دلار افزایش می یابد.
به علت کمبود آب در کشور یمن امکان جداسازی میوه های معیوب به روش Floating (قوطه ور شدن میوه های معیوب قهوه بر روی آب در استخر های مخصوص) امکان پذیر  نمی باشد.

تمام دانه های معیوب به روش سنتی با دست های زحمت کش کارگران جدا می شوند. به دلیل نبود زیر ساخت های مدرن، تمام روش های عمل آوری قهوه به صورت سنتی، ارگانیک و بدون دخالت تجهیزات صنعتی صورت می گیرد.

استفاده از کودحیوانی برای درختان قهوه، جداکردن دانه های معیوب به روش سنتی (استفاده از دست) ، تخمیر میوه قهوه به روش پهن کردن در زیر آفتاب، باعث می شوند تا محصولاتی کاملا” ارگانیک، تولید و به دنیا عرضه شود.

به گفته آقای Abdulrahman تولید کنندگان قهوه برای افزایش کیفیت راندمان تولید نیاز به رطوبت سنج های حرفه ای جهت اندازه گیری رطوبت میوه های قهوه در هنگام خشک کردن دارند.
پرورش افراد حرفه ای جهت آشنایی با ابزارهای اندازه گیری رطوبت نیز بسیار حائزاهمیت است. به گفته ایشان دراکثر کشورهای تولیدکننده قهوه، کشاورزان با گرفتن وام از دولت یا توسط سرمایه اندوخته خود، در تمام فرآیند تولید مشارکت می کنند.
در کشور یمن گرفتن وام برای کشاورزان امکان پذیر نیست. این امر موجب افزایش قیمت تمام شده قهوه می شود. طبق گفته مدیر اجرایی شرکت Sabcomeed برای آماده سازی هشت تن قهوه جهت صادرات، به چهارده نفر کارمند تمام وقت نیاز است، که این امر موجب افزایش قیمت تمام شده دانه های یمنی می شود.
سوخت در این کشور بسیار گران است (۱۲ دلار به ازاء ۱ گالن بنزین که دو برابر قیمت خرید بنزین در اروپا می باشد).
برای ارسال دانه های قهوه به فرودگاه مسیری بسیار طولانی باید طی شود.
وجود ایست بازرسی های رسمی و غیر رسمی (ارازل و اوباش) باعث افزایش زمان و هزینه برای شرکت های تولید کننده قهوه شده است.
بعد از طی کردن مسیرهای پر خطر و رسیدن محموله به فرودگاه، چالش های دیگری در انتظار تولید کنندگان وجود دارد. کانتینر های موجود در فرودگاه ها دارای علائم زنگ زدگی و نمک می باشند. به منظور رفع این مشکل تامین کنندگان قهوه تیمی را برای ایزوله کردن کانتینر حمل دانه ها گسیل می کنند.
هزینه ارسال هر کانتینر به دبی بین ۲ تا ۳ هزار دلار تمام می شود. بعد از ورود دانه های قهوه به دبی، هزینه ارسال کیسه های قهوه به داخل کشور و ارسال مجدد آن جهت صادرات (Re-export) معادل۳ هزار دلار تمام می شود.درصورتی که قهوه یمنی به اروپا یا آمریکا صادر شوند هزینه های ارسال بسیار بالا می رود.

معمولا” رُستری های اروپا و آمریکا در مقیاس کم سفارش گذاری می کنند. این امر موجب می شود تا هزینه ارسال هرکیلو قهوه یمنی به اروپا و آمریکا ۱۰ دلار تمام شود. هزینه تمام شده برای رُستری ها معادل ۶۰ دلار است. به گفته Damien Blackburn مدیر شرکت Dark woods Coffee از کشور انگلستان که در زمینه فرآوری قهوه فعالیت می کنند، تولیدکنندگان قهوه می بایستی بیشترین سود را به خود اختصاص دهند. به این دلیل که کار آنها با ریسک بیشتری همراه است. اگر امروزه ما می توانیم پول زیادی بابت قهوه با کیفیت پرداخت کنیم، آن را مدیون زحمات بخش پایین دست زنجیره تامین (تولید کنندگان) قهوه هستیم.
آقای Mohamed Ali Al Madfai مدیر اجرایی شرکت Emirati Coffee واقع در شهر ابوظبی که قهوه های مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان یمنی واقع در Al-Qafr تامین می کند در مصاحبه با Perfect Daily Grind اعلام داشته است: با اینکه اولویت اول هر شرکتی افزایش سود و بهره وری برای خود می باشد اما معرفی قهوه یمنی به دوست داران قهوه درجهان به عنوان یک نوشیدنی لذیذ و منحصر بفرد جزو اولویت های بسیار مهم در این شرکت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X